Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do powstania naszego spektaklu!
W poniedziałek w Teatrze Nowym było pięknie!
Grając
w Juweniliach, trzeba sobie przypomnieć, jak myśli dziecko.
Łukasz
Frąckowiak
Idea
karaluchów jako wewnętrznego strachu Stasia objawia siłę w utworze. Ta paniczna
obsesja związana z robakami sprawia, że wymyśla on historie.
Stanisław
Czebreszuk
Dzieła
napisane przez dzieci prawie zawsze wydają się błahe, infantylne. Ale dzieci widzą świat inaczej
niż dorośli, ponieważ ich wyobraźnia nie została jeszcze okrojona przez szkołę
i trudy życia. Mały Staś ukazuje w dramatach, co się dzieje wokół niego i
próbuje wyjaśniać sobie świat. Czy dorosły Witkacy pamiętał, co chciał
powiedzieć, pisząc „Menażerię” i „Księżniczkę Magdalenę”?
Marta
Pempera
Każdą
z sześciu etiud wypełniają po brzegi emocje.
Dominika
Szaniecka, Ania Torzewska, Bogumiła Slany
Dzięki
sztuce dorośli mogą lepiej zrozumieć, jak dziecko przeobraża realne fakty w
baśnie.
Maria
Lehmann
Jedna
z etiud to świat grupy zwierząt, inna – rodziny królewskiej, jeszcze inna mówi
o zwariowanej familii, w której żyje Staś. Wszystkie te światy spaja wyobraźnia
8-letniego chłopca.
Marysia
Wiśniewska
Juwenilia
Witkacego są dla mnie dziełem jednocześnie prostym i trudnym. Dla małego Stasia
wszytko, co dzieje się w domu, ma drugie dno.
Agata
Purtak
Opowieść
o snach i pokonywaniu pierwszych lęków.
Joanna
Sudoł
Przeżycia
senne potrafią przenieść się do świata rzeczywistego albo wprowadzać świat
rzeczywisty w siebie. Mały chłopiec, przerażony dziwnymi odgłosami, dzięki sile
wyobraźni tworzy przez sen wciągające bajki.
Natalia
Pawłowska
Dzieciństwo
odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu
światopoglądu człowieka. Witkiewicz miał szczęście wychowywać się w
środowisku artystów – jego matką chrzestną była Modrzejewska, ojcem chrzestnym
– Sabała.
Nina
Michalewska
Tytuł dramatu Pirandella z
1921, Postaci w
poszukiwaniu autora, może
skojarzyć się i z wystawioną przez grupę 22 młodych aktorek i aktorów (w
reżyserii Małgorzaty Łodej-Stachowiak) sekwencją sześciu wczesnych sztuk
Witkacego, 8-letniego przyszłego autora Szewców. Jak akcja dramatu
Pirandella rozgrywa się podczas próby sztuki, tak i my mamy do czynienia z
próbą – i próbą aktorów, i wreszcie próbą małego Stanisława Ignacego
Witkiewicza, zdającego się badać pojęcie Czystej Formy i teatru absurdu, z
którymi kojarzony będzie jako dojrzały teoretyk i praktyk teatru.
W latach 1918-1926 napisał ponad trzydzieści sztuk teatralnych. Kontrowersyjne
rozwiązania językowe i formalne,
tematyzowanie lęków, osadzanie akcji w psychice bohaterów to jego znaki
firmowe.
Czego Staś się
nauczył, to Stanisław umiał, a jego
dojrzałe dramaty chętnie przeglądają się nie tylko w obrazach Witkacego, ale i
w jego wczesnych zapisach teatralnych.
Joanna
Roszak
Komentarze
Prześlij komentarz